Skip to content

Nowoczesne metody na oszustów – rozwiązania antyfraudowe

Posted in Uncategorized

Wydawać by się mogło, że dzisiaj bardzo trudno o oszustwa ze strony pracowników sklepów. Wszędzie jest bowiem monitoring, który stale nagrywa działania pracowników. W rzeczywistości jednak, jeśli w sklepie nie są obecne zaawansowane rozwiązania antyfraudowe – http://positiveretail.pl/rozwiazania-antyfraudowe/ – monitoring bywa całkowicie bezużyteczny.

Zwykły monitoring a rozwiązania antyfraudowe

Zwyczajne kamery w sklepie z wielu powodów nie pełnią dobrze swoich funkcji. Po pierwsze, często są źle zlokalizowane. Chodzi o to, że po prostu nie wszystko można zauważyć na monitoringu. Poza tym, rzadko kiedy wiadomo, o której godzinie miało miejsce wykryte oszustwo. Mało tego, czasami nawet nie wiadomo, którego dnia do tego doszło. Zdarza się bowiem, że kradzież odkrywa się dopiero po kilku lub kilkunastu dniach. Trudno sobie wyobrazić, aby w takiej sytuacji ktoś przeglądał nagrania z tych wszystkich dni. Warto również na pewno zauważyć, że często kamery w sklepach to zwykłe atrapy. Często również monitoring co prawda działa, jednak można jedynie w czasie rzeczywistym obserwować to co się dzieje w sklepie. Rzecz w tym, że wydarzenia się nie nagrywają.

Jeśli jednak w sklepie wdrażane są rozwiązania antyfraudowe, monitoring jest łączony z systemem, który wykorzystuje się do obsługi sklepu. W takiej sytuacji każde wydarzenie dostaje swoją etykietkę i jest zapisywane na nagraniu. Dzięki temu wcale nie trzeba sprawdzać nagrań z kilku dni, aby znaleźć oszustwo. Wystarczy wybrać odpowiednią etykietkę, a właściwe nagranie pojawi się samo.

Właściwe ustawienie systemu

Warto zauważyć, że rozwiązania antyfraudowe działają skutecznie tylko wtedy, gdy dobrze ustawi się system. Chodzi o to, aby ustawić alerty oraz transakcje wrażliwe.

Jeśli chodzi o alerty, są to alarmy, które włączają się w systemie, gdy w którymś ze sklepów dojdzie do niestandardowego i mocno podejrzanego zdarzenia. Warto podkreślić, że chodzi tutaj o najbardziej podejrzane zdarzenia, które zwykle świadczą o oszustwie. Jeśli pojawi się alert, menadżer wie od razu co i gdzie się wydarzyło. Dzięki odpowiedniej etykiecie wydarzenia może również sprawdzić na nagraniu, który z pracowników dopuścił się ewentualnego oszustwa.

Jeśli chodzi o wrażliwe transakcje, są to wydarzenia mniej poważne. Mogą one świadczyć o oszustwie, jednak zwykle go nie oznaczają. Menadżer ustawia je po to, aby nagranie je wyróżniło. Chodzi o przypisywanie wspomnianych już wcześniej etykiet. Jest to zabezpieczenie, aby w razie wykrycia ewentualnego oszustwa bez trudu można było znaleźć je na nagraniu.

Pracownik poza kontrolą

W dużych sklepach, które mają wiele placówek, pracownicy są w zasadzie pozbawieni kontroli, jeśli nie stosuje się rozwiązań antyfraudowych. Rzecz w tym, że często to oni samodzielnie kontrolują monitoring w poszczególnych sklepach. Mowa tu oczywiście o kierownikach, którzy zarządzają danymi sklepami.

Rozwiązania antyfraudowe sprawiają, że żaden pracownik nie jest poza kontrolą. Chodzi zarówno o kierowników, jak i szeregowych pracowników. Dzięki odpowiednim rozwiązaniom antyfraudowym monitoring ze wszystkich sklepów jest połączony. Oznacza to, że kontroluje go menadżer, który jest przełożonym kierowników. Ponadto, wspomniane powyżej alarmy sprawiają, że kierownicy i pracownicy poszczególnych sklepów wiedzą doskonale, iż są obserwowani i każdy ich występek zostanie szybko wychwycony przez menadżera, który jest ich przełożonym.

Warto zauważyć, że kontrola pracowników polega również na czymś innym. Rzecz w tym, że zsynchronizowane są nie tylko monitoringi w sklepach, ale również systemy obsługi klientów. Dzięki temu, wszelkie działania pracowników w poszczególnych placówkach są widoczne dla przełożonych. Ponadto, menadżer może sprawić, że część operacji będzie niedostępna dla niektórych lub też dla wszystkich kierowników i pracowników. Dzięki temu, nie będą oni mogli konstruować indywidualnych rabatów, czy też tworzyć jakichkolwiek autorskich promocji. Pomaga to z pewnością uniknąć oszustw, które polegają na tworzeniu przez kierowników rabatów dla siebie, czy też swojej rodziny lub znajomych.