Skip to content

Przeznaczenie systemu POS w gastronomii

Posted in IT

Praca restauracji, jak również każdego innego lokalu gastronomicznego musi być świetnie zorganizowana, żeby rzeczywiście lokal dobrze funkcjonował. Jak się okazuje, nieoceniony w organizacji pracy lokalu jest terminal POS. Wykorzystując terminale tworzy się stanowiska obsługi, które pomagają szybko i bardzo sprawnie obsługiwać klientów lokali.

System POS – oprogramowanie terminalu

Żeby terminal działał musi posiadać odpowiednie oprogramowanie. Producent POS może zainstalować w terminalu jeden z wielu systemów. Warto pamiętać, ze systemy różnią się między sobą, a wybór konkretnego to nie błaha sprawa.

Przede wszystkim, oczywiście, nie każdy system POS jest tak samo sprawny. Chodzi o to, że niektóre systemy są szybsze, a inne wolniejsze. Oczywiście, różnica dotyczy także tego, jak wiele funkcjonalności ma dany system. Niewątpliwie, wybór odpowiedniego systemu należy uzależnić od tego, czego najbardziej potrzebuje się w swoim lokalu. Rzecz jasna, najlepiej byłoby zawsze kupować najlepszy system, jednak trzeba pamiętać, że przeważnie im lepszy system, tym wyżej wycenia go producent POS. Jeśli faktycznie potrzebny jest zaawansowany system, dobrze jest nieco dopłacić. Zdarza się jednak, że kupowanie droższego systemu nie ma najmniejszego sensu. Niektóre lokale, zwłaszcza te najmniejsze, nie potrzebują bowiem zaawansowanych terminali z najnowocześniejszym systemem.

Urządzenia w zestawie

Każdy terminal POS sprzedawany jest w zestawie. Najczęściej producent POS dołącza do zestawu system POS. Jednakże, oprócz tego dołączone są również różnego rodzaju urządzenia. Podstawą jest rzecz jasna drukarka, dzięki której możliwe jest drukowanie paragonów. Czasem klienci życzą sobie, aby wystawić fakturę, dlatego drukarka powinna być na tyle zaawansowana, aby umożliwiała drukowanie również tego rodzaju rachunku.

Warto wspomnieć, że oprócz podstawowej drukarki często przydaje się również drukarka dodatkowa. Służy ona do drukowania bonów numerowych. Niewątpliwie, nie w każdej restauracji konieczne jest drukowanie numerów. Przydaje się to jednak w lokalach samoobsługowych, w których klient jest wzywany do lady po odbiór zamówienia. Musi on dostać swój indywidualny numer, aby wiedzieć, które zamówienie jest jego.

Bardzo ważnym elementem terminalu jest z całą pewnością także ekran. Właściwie, o ile bez drukarki jeszcze jakoś można by było sobie czasem poradzić, o tyle bez ekranu jest to absolutnie niemożliwe. Ważne również, aby był to ekran wysokiej jakości. Zamówienia są często wpisywane przez kelnera w pośpiechu. Często również kelner jest zmęczony, przez co nie łatwo o przeoczenie czegoś. Z tego też względu, ekrany powinny być bardzo wyraźne, obraz musi być wyświetlany w jak najwyższej rozdzielczości. Jest to istotne także dlatego, ze z ekranu korzystają nie tylko kelnerzy, ale również kucharze, którzy znajdują się w kuchni. Pomieszczenie to natomiast często jest zadymione, przez co panuje tam bardzo ograniczona widoczność.

Kontakt kelnerzy – kucharze

Bez wątpienia, jednym z decydujących o sprawności działania lokalu czynników jest jakość kontaktu kelnerów z kucharzami. Przepływ informacji między nimi musi być szybki, a informacje powinny być precyzyjne i łatwe do zrozumienia. Kiedy kelner przychodzi do kucharza i w pośpiechu przekazuje mu treść zamówienia, często wiele z tego przekazu może zostać niezrozumiane. Nie jest to więc najlepsza metoda komunikacji. O wiele lepsze rozwiązanie komunikacyjne zapewnia system POS. Sprawia on, że przekaz od kelnera do kucharza jest oczywisty i przejrzysty. Kelner dysponujący monitorem do terminala nie musi już bowiem nic mówić kucharzowi. Jedynym jego zadaniem jest wybranie na ekranie produktów, które zamówił klient. Kucharz natomiast odczytuje zamówienie z ekranu o wysokiej rozdzielczości, dzięki czemu wie dokładnie czym musi się zająć.

Pobieranie płatności – co oferuje producent POS?

Jeśli chodzi o płatności gotówkowe, są one w zasadzie niezależne od terminalu. Pobrane pieniądze pracownik lokalu umieszcza bowiem w kasie, która często nie stanowi nawet części zestawu. Niemniej jednak, konieczne jest odznaczenie na ekranu terminalu, że zamówienie zostało już opłacone. Dzięki temu panuje porządek w danych i nie ma żadnych nieodmówień.

W przypadku płatności bezgotówkowych, terminal POS odgrywa już zdecydowanie większą rolę. Przeważnie, system POS pozwala na wprowadzenie co najmniej kilku terminali płatniczych. Większość z nich to zwykle terminale przenośne. Wydaje się, że jest to rozwiązanie, które przeważnie jest absolutnie konieczne. Kiedy bowiem kelner ma do dyspozycji terminal mobilny, może podejść z nim do każdego klienta, niezależnie od tego, w której części lokalu się on znajduje.

Wybór terminalu i systemu – czym się kierować?

Wydaje się, że przy wyborze systemu POS oraz terminalu najważniejsze są dwie kwestie. Pierwsza z nich to liczba funkcjonalności, na które można liczyć zakupując dany produkt. Druga sprawa to rzecz jasna jak najwyższa jakość zarówno urządzenia jak i oprogramowania.

http://gastro.pl/gastro-pos/